Tika aku di sini

Tika aku di sini
Memandangmu, menunggumu, memanggilmu, merinduimu, mencarimu, mendakapi, berbicara denganmu, melagu pilu. Syukurku atas pertemuan itu, redhaku atas perpisahan itu, doaku yang terbaik buatmu..amin

Bisikan ombak..

Pada nyanyian ombak malam yang memukul pantaiku cuba coretkan sebuah harapan sebuah nukilan....dan perasaan yang tidak pernah luntur dari sudut hati, mesra pada senyuman…

Tidak hairan akan mereka yang tidak sudi mendengar…entah pada siapa ingin ku tuju coretanku..Entah lurus entah tidak bicara ku…ada budi ada ingin ada sudi berbicaralah kita..

Walaupun pada nada dan irama yang berbeza..Sukarnya meramal perasaan ku sendiri…zahirku tidak terucap..Demi masa berjalan gagah…ku susuri dengan lesu. Ku kutip ku atur dengan penuh ketabahan. Ku susun ku kumpul menjadi simpulan madu, menjadi ukiran kukuh dan menjadi hiasan pujukan jiwa…

Bisikan rasa..

Bila hati menyentuh rasa yang sama, jiwa melahirkan perasaan yang indah.. Bila kata mengusik minda akal mengujudkan reaksi berbeza.. Hati, jiwa, akal dan minda bersimpul mati menjadi satu.. Carilah sebutir permata dalam timbunan kaca walaupun dijarimu terluka.. tiada cinta yang lebih hakiki selain cinta Ilahi…

Bisikan perindu...

Rindu ku susut di celah nyanyi angin kasih, kutaruh di pura waktu, bermusim ku simpan resah. Biar waktu dan pasir itu berserakan. Biarkan cahaya itu memancar menyala pada suram alam maya.

Engkau tiba bagaikan pelangi, tak bercahaya namun kau berseri. Tapi cukup menghiburkan hati ini... Seharian bersamamu tak terasa saat yang berlalu. Bagai pelangi petang kau kan pergi jua...

Wednesday, March 14, 2007

Assalamulaikum wbt...
salam dari kejauhan...apa khabar agaknya diri orang disana...?sihat...?sejahtera...?menyepi...?moga kamu dalam peliharaanNya selalu baik dalam tidur maupun dalam jaga.
awak..
lama sungguh menyepi diri...rembulan jauh terlindung...tidak mau lagi muncul kan diri...telah bosan menjadi lilin terang menyinar menyuluh kegelapan orang lain...jika itu yang mampu kita lakukan dihayat ini...anggaplah kita berpahala kerana mampu membuat insan lain bergembira untuknya....kerna hati yang menangis siapa yang tahu....?
jika dikata bulan itu indah suci....suci lagi satu ikatan persahabatan...bagaimana mungkin untuk kita memutus satu ikatan yang suci...?mampu kah kita menolak takdir yang telah tertulis di luh mahfuz...?terlupakah kita sebaris ayat yang berbunyi..'kun fayakun...'? jika Dia berkehendak jadi,maka jadilah ia...?
awak..
jangan menyepi diri...menjauh diri...mengasing dari keindahan yang tersendiri...kamu tidak pernah keseorangan...kamu lupa ya...?ikatan persahabatan itu tidak akan putus walau kematian itu galang gantinya....kamu tau itu bukan...?jadi mengapa begitu merendah diri...?sedang kita dimata Dia tiada kelebihan maupun kekurangan...duduk sama rendah,berdiri sama tinggi....jika satu masa nanti jasadku ditakdir hanya berbalut kain kapan putih kamu jga sama...tubuhku juga sepi dilubang gelap jauh terasing dari orang2 yang disayangi...kamu juga begitu...kita sama bukan...?jadi mengapa begitu tega mengatakan dirimu tidak punya apa2...?
awak..
awak silap pada msg saya yang ada saya menyebut 'melukut di tepi gantang'...saya bukan kata awak...jgn salah sangka.saya tidak pernah sekasar itu dgn mana2 sesiapa pun.saya berkata 'untuk diri saya'.saya maksudkan diri saya.ye la..saya ada atau tidak tidak menambah apa2 pada kehidupan seharian awak...siapalah saya...tanpanya saya...air tetap terus mengalir..bunga tetap terus berkembang...angin tetap bertiup...burung tetap terus berterbangan....begitu jika diibaratkan diri ini.
awak...
terima kasih dgn msg pertanyaan...doa2 yang tulus...ada masa saya dapat membalas..ada masanya terbiar.namun ianya tidak pernah terbiar sepi.ia tetap tersemat di hati ini...kasih ingatan seorang sahabat untuk diri yang serba lemah ini...terima kasih.hanya Allah yang mampu membalas budi baikmu itu...bawalah badan kemana-mana...tinggalkan hati dengan Allah.begitu jugak antara kita...walau kemana...walau dimana..walau bagaimana...kamu tidak pernah saya lupa.InsyaAllah selagi hayat dibadan,selagi mata belum tertutup untuk memandang indahnya bunga2 berkembangan sehari selepas hujan malam......selagi telinga mampu mendengar derunya angin kasih membawa perkhabaran rindu.....
awak..


oct 9 2006

No comments: