Tika aku di sini

Tika aku di sini
Memandangmu, menunggumu, memanggilmu, merinduimu, mencarimu, mendakapi, berbicara denganmu, melagu pilu. Syukurku atas pertemuan itu, redhaku atas perpisahan itu, doaku yang terbaik buatmu..amin

Bisikan ombak..

Pada nyanyian ombak malam yang memukul pantaiku cuba coretkan sebuah harapan sebuah nukilan....dan perasaan yang tidak pernah luntur dari sudut hati, mesra pada senyuman…

Tidak hairan akan mereka yang tidak sudi mendengar…entah pada siapa ingin ku tuju coretanku..Entah lurus entah tidak bicara ku…ada budi ada ingin ada sudi berbicaralah kita..

Walaupun pada nada dan irama yang berbeza..Sukarnya meramal perasaan ku sendiri…zahirku tidak terucap..Demi masa berjalan gagah…ku susuri dengan lesu. Ku kutip ku atur dengan penuh ketabahan. Ku susun ku kumpul menjadi simpulan madu, menjadi ukiran kukuh dan menjadi hiasan pujukan jiwa…

Bisikan rasa..

Bila hati menyentuh rasa yang sama, jiwa melahirkan perasaan yang indah.. Bila kata mengusik minda akal mengujudkan reaksi berbeza.. Hati, jiwa, akal dan minda bersimpul mati menjadi satu.. Carilah sebutir permata dalam timbunan kaca walaupun dijarimu terluka.. tiada cinta yang lebih hakiki selain cinta Ilahi…

Bisikan perindu...

Rindu ku susut di celah nyanyi angin kasih, kutaruh di pura waktu, bermusim ku simpan resah. Biar waktu dan pasir itu berserakan. Biarkan cahaya itu memancar menyala pada suram alam maya.

Engkau tiba bagaikan pelangi, tak bercahaya namun kau berseri. Tapi cukup menghiburkan hati ini... Seharian bersamamu tak terasa saat yang berlalu. Bagai pelangi petang kau kan pergi jua...

Tuesday, March 13, 2007

Salam Sahabat

Assalamualaikum..coretan ini ku tulis..suatu tika...

SUATU TIKA
segeralah sembuh ....kembalilah bercahaya,untuk menyuluhi alam semula...aku tumpang bahagia jua.

Suatu tika...
aku amat berbahagia,
tika rembulan menyapa,
menghantar salam,
menyuluhi kasih sayang,
menguntum kembang,
mewangi semusim dan terlena dibuai angan,
mimpi bersama berjumpa,
mendakapmu bulan,
merindumu semalaman,
menikmati bahgia tertunda.

Sesekali...
aku tidak peduli,
apa saja orang kata,
tentang bicara sayangnya,
aku tidak hairan,
meski rembulanku,
nun tinggi di awanan,
ku kira ia tidak menjejaskan,
hatiku,
hidupku dan duniaku,
tetapi ternyata ketiadaanmu
mengheret seluruh hidupku.
lemahnya aku merindu.

Suatu tika....
aku amat berkecil hati,
tika kau datang,
menghantar salam
kemudian pergi tanpa pamitan,
meninggalkan aku terkeliru,
mencari-cari di mana kamu,
mencari-cari siapa kamu,
mencari-cari pintu hatimu,
hanya aku seorang,
menyusun kuntuman rindu,
mengutip menyisip sayang.

Lalu tika ini...
sepi tiada rembulan lagi,
langit berjerubu berkabus,
sepatutnya kau purnama lagi,
syahdu cahaya menyuluhi,
alam indah berseri.
tetapi kenapa rembulanku,
sakitkah kau lagi,
aku menunggu tidak kau hadir,
pertengahan ramadhan suram,
malam kelam gelap nyendiri,
tanpa cahaya tanpa seri.

Wahai Allah...
Engkau mencipta bulan,
Engkau mencipta kami,
Engkau mencipta rasa ini,
Sungguh insan berasa,
jua adalah insan berfikir,
satukan hati kami dalam kasih,
tautkan indah rasa ini di hati
perlihatkan apa yang di fikir,
agar kami kembali kepadaMu,
sujud memuja dan memuji
kebesaran dan keajaiban Ilahi.

subhanallah...alhamdulillah, astaqfirullah...allahuakbar.subhanallah...alhamdulillah, astaqfirullah...hasbiyallah...amin ya rabbal alamin.

wassalam...

Di masa depan...walau apapun bicara....walau apapun cara...walau bagaimana keadaannya..kita jgn menyepi..utuskan jua perkhabaran baik..dan doa kasih sahabat sejati. Biar kamu dengan siapa...aku tak kisah, biar kamu sudah berumahtangga..aku tak kisah, asalkan ukhwah ini..abadi...dan saling faham memahami...

Jangan ada prasangka ya...kita berutusan dari kejauhan saja...agar hidup tidak sunyi...agar hidup berseri...selagi kamu perlukan bantuan saya..
moga Allah memberkatinya...amin.


INSYAALLAH INGATAN ITU JUGA UNTUK AWAK.

****

salam kembali..
terima kasih..awak kalau terbaca email ini tolong snt msg kepada saya.
sume contact no telah hilang masa hp ni di formatkan semula.t.kasih.


****

assalamualaikum...

apa khabar ari ini,sihat ka? moga terus sentiasa sihat di samping tugasan seharian..
moga ramadhan banyak mengubat hati2 yang sunyi dan menampung carik2 luka yang lalu..
ya....moga terus tabah dalam hidup ini..
saya ingin bertanya..kenapa manusia rasa sunyi..sedangkan ramai orang di sekelilingnya.?
itu ja ya...ada masa jawab la....saya menunggu jawapan sahabat.


wassalam...

****

waalaikumussalam wbt...

beri saya masa...saya akan cuba menjawapnya seadanya saya....kerana apa yang awak tanya seolah diri saya....manusia riuh sekeliling sedangkan sendirian kesunyian...kenapa..? ya...insyaAllah punya waktu...punya tika..punya umur..saya saya akan jawap..

****

waalaikumusalam...

ya..KESUNYIAN ITU
saya bukan mengata siapa-siapa..sekadar bedikusi saja.....kalau ada jawaban boleh saja...
kita sekadar berbicara...

Saya ada kemushkilan yang mana kamu kata," minda kamu berterbangan.." apa maksudnya..?
ya...
kalau kamu ada masalah boleh saja berbicara dengan saya...saya akan mendengarnya.kalau kamu ada kelukaan mana-mana boleh saja berbincang dengan saya, akan saya membantu kamu mengubatinya...
saya kan sahabat kamu..saya suka membantu kamu,
kamu seolah2 sebahagian daripada saya...
hati saya tidak senang dan tenteram kalau tanpa berita daripada kamu...
tiap hari kalau ada berita saya jadi bahagia...hehehe..

ya...moga-moga..saya boleh menjadi sahabat kamu mengurang kesunyian kamu...
nanti kalau kamu sudah menemui jodoh...tak apakan.....teruskan...tidak salahkan kalau saya di samping kamu sebagai tongkat kamu untuk kamu berpegang...tika2 kamu tidak kuat untuk berdiri...


dan tika kamu kuat..dan senyum gembira..saya juga boleh senyum dan bahagia..heehehe..
boleh gitu...
isteri kamu adalah saudara saya..juga.
dan tidak salahkan kasih sayang Allah di limpahkan ke seluruh alam buana...
agar alam turut berbahagia...bukankah gitu ya...

Moga..Allah menambahkan ilmu pada kita, menambahkan amal dan memberi keikhlasan dalam tiap amalan amin.

Oct 11 2006

No comments: